Bokköp Eller Inte Bokköp?


Ja, ska jag beställa en ny hög med böcker eller ska jag vara ekonomisk och spara pengarna? That IS the question! Det förnuftiga vore givetvis att vara ekonomisk, men hur ofta är det förnuftet som går segrande ur en strid? Oftast är det väl förnuftet som får stå tillbaka för impulsen, och sen får förnuftet eventuellt träda fram och rädda situationen som impulsen förorsakat. Det är väl så det vanligtvis fungerar.

Rent materialistiskt så behöver jag inte fler böcker. Om man ska vara krass. I alla fall inte om man ska vara praktisk. Jag har liksom ingen plats för dem. Bokhyllorna är överhopade och det finns inte plats för fler bokhyllor. Ändå går det alltid att få plats för fler böcker. Jag har alltid plats för fler böcker. De får i form av travar vara dekoration. Dekoration som jag förvisso ofta snubblar över, men dekoration är hemtrevligt. Hemtrevligt är bra.

Egentligen borde jag helt enkelt bli en bättre människa och utnyttja mitt bibliotekskort. Det skulle spara mig både pengar och utrymme. Det borde jag. Det om något skulle vara oerhört praktiskt. Att låna är gratis. Dessutom lämnar man tillbaka det man lånat och på så vis behövs inget utrymme att förvara saker och ting på. Väldigt praktiskt. Låna är nog det mest praktiska av praktiskt. Helt fenomenalt. Så jag borde verkligen satsa på att damma av lånekortet och börja nyttja det.

Det är bara ett litet problem: jag måste äga böckerna. Det finns nog inget annat som ger mig ett sånt ägandebehov som just böcker. De måste tillhöra mig. Jag tycker inte om att dela med mig av böcker. Att behöva lämna ifrån mig dem. Där spricker det lite med biblioteksidén. Jag vill vara den första som öppnar en bok. Höra det där knarrande ljudet från bokpärmen när man öppnar en bok för allra första gången. Jag älskar det ljudet. Doften av nytt papper. Det är något alldeles speciellt med en ny bok. Man kan inte komma ifrån det.

Behöver jag tillägga att jag inte är pocketfantast? Tänkte väl det. I sig är det inget fel på pocketböcker. Budgettanken är tilltalande. Problemet är dock att pärmarna är mjuka. Hörnen delar sig. Det är fult. Dessutom är inbundna böcker mer tilltalande att titta på. Och pocketböcker knarrar inte. Knarrande är viktigt. Däremot är pocketböcker extremt praktiska när man ska resa: viktmässigt är de lättare, man har inte samma behov av att vara rädd om dem och de tar mindre plats i resväskan (vilket gör att man dessutom får ner fler - bara en sån sak!).

Pocketböcker har dock en fördel: de är betydligt billigare än inbundna böcker när det gäller böcker på engelska. Sorgligt men sant. Därför har jag fått acceptera att om jag vill läsa böcker på engelska, så får jag helt enkelt köpa dem som pocket. Dock slinker det förbi en och annan inbunden bok på engelska.

Nu var det ju förvisso inte längesedan jag köpte en mindre hög med böcker. Sex stycken böcker. De böckerna är utlästa. De ligger nu i en ny trave och dekorerar golvet. Ganska estetiskt tilltalande. Problemet är att jag nu inte har någonting att läsa. Att betrakta golvdekorationen tillfredsställer inte läslusten.

Så, hur jag än vänder och vrider på det hela, så vet jag innerst inne att det där bokköpet kommer äga rum. Det är inte en fråga om det kommer ske, utan när. Det är bara att inse fakta: bibliotekskortet kommer fortsätta samla damm medan boktravarna som tillhör mig växer. Vissa saker är helt enkelt inte svårare än så.


Bild från we♥it.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0