"Mitt Liv Med Saddam" - Parisoula Lampsos & Lena Katarina Swanberg

Tänkte passa på att kasta in ett boktips. Härom veckan läste jag "Mitt Liv Med Saddam" av Parisoula Lampsos & Lena Katarina Swanberg. Upptäckte den av en slump när jag gjorde min förra bokbeställning och tänkte att tja, varför inte. Så den lades till i varukorgen.

Boken var helt klart läsvärd. Man får följa Parisoulas liv från första mötet med Saddam Hussein och till hans död. Henns tillvaro i otrolig lyx till ett vanligt liv i Sverige. Ja, efter flykten från Irak bor hon numera i Sverige. Boken ger en inblick i hur livet såg ut i Irak under Saddams regim, och samtidigt får man en svag glimt av vem/hur Saddam var som människa. Det är en öppen berättelse där Parisoula blottlägger sitt liv. Och även om man kan förbanna den naiva 16-åringens dumhet kan man samtidigt förstå varför hon efter det handlat som hon gjort. Det är en berättelse som visar att alla människor bär en historia, att allt inte alltid är som det tycks vara - och att människan är beredd att offra mycket för dem hon älskar.



Skönheten och odjuret

Ett dramatiskt liv i skuggan av en fruktad diktator

Parisoula Lampsos träffar Saddam Hussein när hon just fyllt sexton år. Hon är enda dottern till en grekisk affärsman och dessutom påtagligt vacker. Saddam ska snart fylla trettio och är påläggskalv inom det allt mäktigare Baathpartiet. De förälskar sig och därmed är hennes öde beseglat.

"Varje familj i Irak har egna vredens och sorgens minnen av Saddam Husseins tid vid makten. En make som avrättats, söner som dött i krig eller döttrar som försvunnit spårlöst. Alla har något att minnas med avsky. Varje gång någon knackade på dörren var man rädd. Vem kommer? Vem tar vem? Vad händer? Skyldig eller oskyldig spelade ingen roll, att fråga efter orsaken var meningslöst.

För att förstå vad jag har att berätta måste man förstå dessa villkor. Saddam Hussein var en man som inte drog sig för att mörda sin egen familj. Varför skulle han skona mig?"

Författaren och journalisten Lena Katarina Swanberg har intervjuat Parisoula Lampsos under lång tid och skrivit den gripande, spännande och fasansfulla berättelsen om hennes dramatiska liv i skuggan av en fruktad diktator.

Bild och Text lånad från
AdLibris


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0