Nudist? Javisst?

Jag insåg nyligen att garderoben behöver påfyllning. Den börjar bli ganska tom. Kläder och jag är en kombination som inte riktigt går ihop. En ekvation utan lösning. Nudist är väl kanske att ta det lite väl långt. Jag vill inte gå runt naken. Bara väldigt lättklädd. Kläder känns hämmande. De stör. Jag kan dock se det praktiska i kläder. De fyller en funktion. En bra uppfinning i det stora hela. Det är bara jag som inte är helt och fullt skapt för kläder.

Hemma går jag helst i så lite som möjligt, läs: linne och trosor. Det är bekvämt. Man känner sig fri. Jag känner mig fri. Ute bland folk klär jag dock på mig. Det finns vissa gränser, och att åka fast för förargelseväckande beetende är definitivt inte med i planerna. Dessutom finns det inte med på världskartan att jag skulle visa mig naken inför allt och alla. Jag visar mig ju knappt naken för mig själv.

Kroppsstorleken har väl en viss betydelse över det bristande klädintresset. Utbudet är begränsat. Det mesta är tält i färgskala á là mormors 50-tals gardiner - undrar vem som kom på idén att man vill klä sig i tält bara för att man är stor? Jag vill inte gå runt i tält. Det är föga smickrande. Och bidrar inte det minsta till att man känner sig fin. Inte någonstans.

Däremot kan jag inte skylla min vikt för bristen på klädintresse helt och hållet. Den underlättar inte, men om sanningen ska fram så har jag egentligen aldrig varit klädintresserad. Inte ens under min glans dagar. I min värld är kläder mer ett nödvändigt ont. Ja, de fyller funktion - och jag är oerhört tacksam över att alla inte går runt nakna. Det hade varit lite väl magstarkt. Bara tänk er hur det skulle vara att mötas av naken hud överallt, eller trängas i kön på ICA bland nakna människor. Urgh.

Jag får helt enkelt införskaffa lite nya klädesplagg. För en sak är garanterad: jag kommer inte synas naken på stan. No way! Fast det får vänta tills en dag då jag inte känner mig riktigt lika mycket som Dunderklumpen.


Dunderklumpen himself!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0