Värmen Tröttar Ut


Värmen gör mig trött. Det gör mig inte unik på något sätt. Dock är det ren och skär fakta. Värme är uttröttande. Jag blir tröttare än vanligt när det är varmt. Det beror inte enbart på att nattsömnen är sisådär. Värmen i sig är sövande. Det är ju därför människor i varma länder tar siesta mitt på dagen. De går hem. Gömmer sig i hemmets svalka. Vilar. Det gör vi inte här.

Där blommar allting upp framåt skymningen när värmen inte är lika tryckande. De underbara dofterna från tavernor och den söta doften av blommor blandas med sorlet från människor som myllrar ut från sina hem för att umgås. Det blir nattsvart direkt. Ändå upplever man aldrig mörkret som mörkt. Kanske för det runt omkring en sjuder av liv. Mörkret blir som en stor famn. Och över alltihop vilar doften av hav som en slöja.

Här sjuder det av liv från morgon till kväll. Det finns inte utrymme för siesta. Man arbetar på dagarna och umgås under de dyrbara, ljusa kvällarna. Vila hör hemma på vintern. Så mycket som möjligt ska hinnas med under sommaren; stranddagar, utflykter, umgänge - allt det där som man inte kan göra under den mörkare halvan av året. Det som inte framstår som lika lockande när inte solen skiner och himlen är ljusblå. Människor lever upp och sjuder av aktivitet. Man ska vara aktiv.

Men när orken inte finns, så blir allt det om hör sommaren till borden: man borde hänga på stranden, göra utflykter åt alla håll och kanter, umgås konstant etc. Och man borde ha planer för semestern. Allt det man borde blir en press. Ett krav man inte kan leva upp till. Inte för att man inte vill utan för att man helt enkelt inte orkar. Och alla frågor om de planer man förväntas ha inför sommaren gör att man känner sig otillräcklig. Jag känner mig otillräcklig.

Det är inte så att jag inte vill vara aktiv och ha almanackan full av planer. Jag vill. Problemet är att jag inte orkar. Jag håller så smått på att lära mig att det är så det är. Det är ingenting jag tänker acceptera. Dock har jag lärt mig att jag måste hushålla med orken. Konsekvensen av att inte hushålla med energin är att jag faller. Och det tar tid att återhämta sig. Det kostar med andra ord mer än vad det smakar.

Så nej, jag har inte almanackan full. Jag har inte en oändlig lista av utflyktsmål. Ingen semester är inbokad. Och inte är kvällarna fullbokade med grillningar. Jag tar det som det kommer. Anpassar mig efter orken.

Jag tycker om värme. Det är en underbar kontrast till vinterns kyla. Dock är det ett faktum att värmen stjäl ork. Och ork är en bristvara hos mig. Utan ork finns det inte mycket aktivitet. That's how it is! Det betyder inte att sommaren blir händelselös. Den blir bara inte lika ambitiös som många andras. Och den kommer innehålla en hel del vila.



Bild från TripAdvisor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0