Bebissnack, Nej Tack!

Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men för första gången i livet är jag svårt trött på bebissnacket. Det kungliga bebissnacket, that is.

Missförstå mig rätt. Jag tycker att det är jättekul att Victoria och Daniel äntligen kan bilda den familj de så länge drömt om, precis lika kul som för alla andra par som bildar familj. Uppriktigt jättekul! Dessutom tycker jag det är riktigt roligt att det runt om i landet stickas bebiskläder för glatta livet. Det är faktiskt lite charmigt.

Nej, det är medias bebissnack och ständiga bevakning av detta ofödda barn som jag finner så oerhört tröttsamt. Ja, jag förstår att en blivande tronarvinge är en stor händelse i en monarki. I get it! Men än så länge är det bara ett litet foster som, tack och lov, är ovetandes om den uppståndelse det väckt.

Jag tycker bara att det är lite väl tidigt att diskutera allt från tänkbara namn till skolgång. Ja, skolgång. Sveriges radio har redan pratat med Victorias gamla lärare och siat om barnets framtida skolgång. Det är sant. Jag trodde knappt mina öron. Victoria var den första svenska kunglighet som gick en "vanlig" skola. Det väntas nu även hennes kommande barn göra. Samtalet fick min hjärna att måla upp en bild av ett stackars nyfött, skrynkligt och skrikande barn som direkt från mammas livmoder placerades vid en bänk i ett klassrum. Hallå! Barn börjar väl inte skolan förrän vid 6 års ålder i Sverige? Så, detta ännu ofödda barns skolgång är väl ganska många år för tidigt att diskutera? För inte tänker de placera barnet i skolbänken direkt efter förlossningen?

För att inte tala om alla kommentarer om Victorias klädsel. Trots graviditeten följer hon modetrenden. Eh? Sen när har en gravid kunglighet, eller gravid kändis för den delen, visat upp sig i ett tält? De har ju alla stora modeskapare till sin undsättning, så varför skulle de gömma sig i ett tält? Makes no sense! Dessutom har hon ännu inte så mycket babybump att ens försöka dölja. Betvivlar inte för en sekund att hon kommer se alldeles strålande ut i galaklänning och babybump under Nobelmiddagen om några månader.

Jag vet att kungligt blod och kändisskap innebär att man inte har något privatliv. Allting cirkulerar i media. Det kommer med det blå blodet, eller det kändisskap man dragit på sig/fötts in i. Dock kan jag inte låta bli att tycka att även kungligheter och kändisar har rätt till någon form av privatliv. Jag har varken behov av eller önskan att veta varenda ynka detalj om kungligheter och kändisar. Det intresserar mig inte.

Så, kan vi inte låta Victoria och Daniel glädjas åt sitt kommande barn utan att i var och varannan tidning kommentera hennes klädsel, barnets eventuella namn etc? Det kan vara en grattis-till-graviditeten-present från folket (och media)! Tack!



(Bild lånad via Google)


Kommentarer
Postat av: Jasmin

Hejsan kolla gärna in min blogg, läs några inlägg, kommentera något. Vem vet du kanske gillar den?

Annars hur mår du? :)

2011-09-04 @ 16:21:53
URL: http://jaasses.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0