C-uppsats

Jag tycker inte om att lämna saker oavslutade. Det stressar mig. Jag kan helt enkelt inte slappna av förrän saker och ting är färdiga, avklarade, avslutade - you name it. Det kanske är en positiv egenskap, för hittills har jag inte lämnat mycket oavslutat - förutom studiemässigt. Studiemässigt finns det lite klart att avsluta innan jag går vidare. Förutom mitt största huvudspöke - min c-uppsats i engelska - så är det några få enstaka småkurser som är kvar att avsluta. Och planen är att alla lösa trådar ska knytas ihop. Kurserna ska avslutas. Det är mitt mål. Högst upp på listan står c-uppsatsen.

C-uppsatsen är det som lämnar mig minst ro. Den finns ständigt där i bakhuvudet och vägrar envist att låta sig skuffas undan tills senare. Den pockar på uppmärksamhet. Stör, gnager och frustrerar. Det står helt klart att den inte har för avsikt att låta sig förträngas eller glömmas bort. Den bara ska bli klar.

Enda anledningen till att den inte redan är avklarad är för att jag blev sjuk. Mitt i den intensiva researchen och skrivandets påbörjan hamnade jag på sjukhus (pankreatit). Där kan man helt klart snacka om dålig timing. Riktigt dålig timing! Jag missade de obligatoriska delarna och därmed blev uppsatsen aldrig färdig. Eftersom ny kurs började i januari och jag dessutom skulle opereras, så beslöt jag att färdigställandet av c-uppsatsen fick vänta. Så här i efterhand var det ett bra beslut.

Dessvärre har olika orsaker lett till att uppsatsen ännu inte blivit klar. Det stör mig. Och trots att jag just nu inte har orken att ta tag i det, så pockar det på uppmärksamhet. Till att börja med behöver jag en plan. Och ett ämne. Det ursprungliga ämnet, och planen, har jag lagt åt sidan. Jag vet att jag hade en idé, som då verkade strålande, men jag kan inte riktigt påminna mig om den. Så är jag tillbaka på ruta ett.

Det är inte läge att börja projektet nu, men kanske att hjärnspöket kommer till ro om jag åtminstone uppfinner en strategi. En plan. En idé. Eller åtminstone ett ämne. Den stora frågan just nu är därmed ska jag välja lingvistik, litteratur eller kultur? Följdfrågan sen blir ju att vad för ämne inom någon av dessa genrer man ska bygga uppsatsen på. Piece of cake! Eller inte...

Problemet är att jag helt saknar inspiration. Hjärnan vill inte samarbeta. Så jag förblir på ruta ett...


Fast jag har inga idéer ens att skrota...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0